Lampu panjang tak hidup walau dah tukar bulb dan starter baru. kenapa ya?

Entry kali kita membicarakan sebab-sebab kenapa lampu panjang (bahasa kampungnya orang panggil lampu fluorescent) tak hidup walau dah tukar bulb dan starter baru.

Jom kita gode-gode..............

1-Choke lampu rosak
cara memeriksanya- buka bulb, buka cover lampu, ON suis. Gunakan test pen dan cucuk pada kedua-dua lubang connector choke. pastikan kedua-duanya ada api. kalau satu je ada api, itu sebab kenapa lampu tak hidup.

Choke (gambar bawah). cuba perati, kan ke ada dua connector dekat choke tu..


Penyelesaian-tukar choke baru. Ikut spec ya. choke lampu panjang 40W atau 32W, dan choke lampu pendek 18W atau 20W

2-suis lampu rosak
cara memeriksanya- buka bulb, buka cover lampu, ON suis. Gunakan test pen dan cucuk pada kedua-dua lubang connector choke. pastikan kedua-duanya ada api. kalau dua-dua takde api, itu sebab kenapa lampu tak hidup.

Penyelesaian-off DB, buka skru pada tepi suis, dah buka skru, tapi suis tak tanggal. (ketuk je suis tersebut dengan buntut skrudriver. kadang tu, ia melekat pada dinding disebabkan cat), on DB, Guna test pen dan cucuk pada kedua-dua lubang skru pada suis lampu tersebut. pastikan suisnya dalam position on ya, Jika satu je ada api dekat C, dan dekat L1 tiada api, maka suisnya dah rosak
( C, L1 dan L2- boleh perati dekat belakang suis, yang warna hitam tu. mesti ada tulis. kalau tak nampak atau  rabun ke, boleh guna kanta pembesar. tak nampak juga, cari lah mikroskop...hahaha) Biasa kalau suis yang jual dimalaysia, ada tulisannya. kalau beli online, dalam lazada ke, shoopee ke, ebay ke. yang tu, tak pasti ada tak tulisannya.

ni belah belakang suis, nampak tak yang seketul warna hitam tu. cuba perati, mesti ada tulisan C, L1, L2
C- common maksudnya kabel dari DB
L1- kabel ke lampu panjang
L2- ini untuk lampu 2 way (tak masuk dalam cerita ni)huhuhu

Penyelesaian-tukar suis baru. cara-caranya- off DB, buka 1 kabel pada suis lama dan pasang kabel tersebut pada suis baru. Dah ketat. buka 1 kabel lain suis lama dan pasang kabel tersebut pada suis baru. Dah ketat. buka lagi 1 kabel lain suis lama dan pasang kabel tersebut pada suis baru sampai lah habis kabel pada suis lama.
Kenapa kena buka satu satu dan pasang satu satu pada suis baru? kenapa tak buka je semua kabel pada suis lama. lepas tu pasang je lah kat suis baru. Tak ke leceh kerjanya tu, kalau buka kabel satu, lepas tu pasang satu.....

Betul....

saya sokong kerjanya memang leceh, tapi tuan yakin dan pasti ke bila dah buka semua kabel pada suis lama dan pasang balik kabel tersebut pada suis baru, tuan takkan confuis?
kalau tak percaya cuba buat, mesti confius punya...

saya yang lama pegang suis ni ( sebenarnya tak lah lama mana pun)pun konfius, apatah lagi orang baru. hahaha

Panjang pulak statement ni, jom kita layan no.3

3-Neutral ada api (jarang terjadi)- Comform @ gerenti @ 100% (apa lagi ya nak tulis) Mesti lampu panjang tak hidup. Yang ni saya cerita cara nak trace sahaja. 

cara memeriksanya- buka bulb, buka cover lampu, keluarkan sedikit connector neutral dari casing lampu (bukan buka connector ya), pasang balik bulb, ON suis. Gunakan test pen dan cucuk pada  lubang connector neutral tersebut. kalau ada api. itu sebab kenapa lampu tak hidup.

sebab-sebabnya- kabel neutral putus, tak balik ke DB, salah sambung atau tak sambung di lain-lain lampu.

Solutionnya, tak payahlah saya cerita. pasal ceritanya cukup panjang. Mesti tuan pening. Nak senang, panggil je wireman yang tuan kenal bila dah dapat trace masalah neutral ada api ni.

4-Lamp holder rosak (jarang terjadi)
Lampu panjang yang dah pakai lebih 5 tahun( sebenarnya lama dah tu, body besinya pun dah reput, apatah lagi lamp holder ni, dibuat dari plastik). cara memeriksanya. buat dulu perkara diatas. no1, no2, no3. Jika semua ok no1,no2, no3. boleh ke step seterusnya.

Ambil bulb dan starter. test dulu dekat lampu panjang lain. Jika hidup. Buka balik lampu dan starter tersebut dan pasang dekat lampu panjang yang kita tengah check ni. kalau tak hidup mentolnya, maka kita boleh consider yang lamp holder ni dah rosak.

ni bentuknya lamp holder tu(gambar bawah), kalau nak kenal....
.
position lamp holder tersebut dekat kedua-dua hujung lampu. anak panah pula, cara membuka bulb, samada kekiri atau kekanan.

solutionnya-tukar lamp holder baru atau lebih baik tukar je 1 set baru. taklah mahal mana pun casingnya. rm10hinget je, harganya... titik



Selamat mencuba ya....


Jangan lupa,  jemputlah like facebook saya ya di https://web.facebook.com/elektrikselangorKL/Baru semangat sikit nak buat entry baru

Ulasan