MENGENAL DB BOARD ELEKTRIK RUMAH ANDA



Artikel kali ini, kita sembang pasal DB elektrik rumah kita. Pasal apa ya?

Kerana saya percaya, ramai yang masih tidak tahu... Penting ke?

Ya teramat penting, bila berlaku masalah trip, sparking, DB bau hangit, berasap dan lain-lain. Kalau masa tu, baru nak buka google nak search DB ni. Alamak nya rentung dulu lah ya rumah tu.

Oleh itu, saya ambil inisiatif disini ceritakan serba sedikit secara ringkas mengenai DB board. Tulisan saya ini untuk pemahaman orang biasa ya, bukan dewa elektrik atau pakar wiring. (Jika saya ceritakan secara detail bahasa elektrik, maka orang biasa kebanyakannya tak memahami apa yang saya sampaikan ini)

Sebagai orang biasa, hanya ada 3 benda basic sahaja yang perlu kita tahu. Itu pun dah cukup membantu wireman yang anda telefon kalau ada masalah trip.

DB board atau ada juga orang panggil main board. DB adalah bermaksud Distrubution Board/ tempat agih litar elektrik

Untuk kenalnya, tengok gambar bawah ya. Mula-mula sekali, buka penutup transparent warna hitam tu, Maka kita boleh melihat, sebelah kiri sekali yang ada 2 pemetik berkembar tu. Itu adalah main suis, selepas tu ELCB/ automatik kilat, dan yang banyak sebelah tu, dipanggil MCB 
MAIN SUIS
main suis/ wireman panggil MCB 2 pole (sila lihat gambar bawah pada lubang skru-kalau ada 2 lubang, maknanya single phase. kalau ada 3 lubang skru, maknanya 3 phase). Ini menunjukkan DB diatas adalah single phase. ada 2 pemetik berkembar. Walau apa sahaja jenamanya. bila nampak main suis seperti diatas, maka ia adalah single phase.
kapasiti arus (A) yang biasa diguna untuk rumah atau ofis adalah 32A/ 40A atau 60/63A. 



Lihat gambar diatas C40 - C adalah type, 40 adalah arus paling tinggi boleh pergi iaitu 40A
Untuk memudahkan anda semua memahami secara mudah, 40A bermakna arus yang boleh digunakan hanyalah sekadar 40A sahaja, dan ia akan trip bila ampnya dah melebihi 40A,

begitu juga 63A bermakna arus yang boleh digunakan hanyalah sekadar 63A sahaja, dan ia akan trip bila ampnya dan melebihi 63A, 

- Bila main suis 40A trip, ini menunjukkan over current-Solutionnya tukar main suis lain yang bersaiz 60A atau 63A . PENTING-sebelum tukar, dapatkan nasihat wireman kompetent berkenaan saiz kabel yang sesuai samada ke ELCB ke, MCB ke, kabel dari meter TNB kedalam DB ke. Jika saiz kabel dalam DB tersebut sesuai, ia tidak memberi masalah kepada kabel tersebut tetapi jika saiz kabelnya kecil dan tidak sesuai, dikhuatiri kabel tersebut boleh hangus atau terbakar

- Bila main suis 63A trip, ini menunjukkan over current-Solutionnya apply supply 3 phase dengan TNB



ELCB/ automatik kilat (gambar bawah)



Tujuannya

-Jika wiring rosak, short dengan earth, ia akan trip 
-Jika barang elektrik rosak, short dengan earth ia akan trip 
-Jika ada kilat atau guruh yang kuat dan sangat kuat, ia akan trip. (Kalau guruh sikit2 dan dia trip. itu bukan masalah guruh ya, itu tanda nya ELCB tu dah rosak)

MCB
Ini pula MCB, ia akan trip bila arus melebihi dari yang tertera pada MCB tersebut. contoh gambar diatas. boleh lihat C6 bermaksud arus paling tinggi adalah 6 Amp sahaja. jika lebih 6A, maka ia akan trip. bila sahaja ia trip, kita boleh consider yang ia adalah litar pintas. Kenapa boleh jadi macam ni ya? 

-Sebelum consider yang ia adalah litar pintas. Sila conformkan dulu. off main suis, lepas tu, angkat MCB yang jatuh ni. Dalam masa 5 minit ,kalau ia jauh, maka MCB tu je yang rosak, bukannya litar pintas. Penyelesaiannya, tukar je MCB baru. Jangan lupa, ikut spec. yang lama ya. C6 kena tukar kepada yang C6 juga.

Jika tak trip, barulah kita boleh consider yang ia adalah litar pintas. 

PERHATIAN!!!!!!!!!!!!!! JIKA MCB TRIP, JANGAN SESEKALI TUKAR MCB YANG BERSAIZ LEBIH BESAR. JKA ANDA SANGGUP MELIHAT RUMAH ANDA HANGUS TERBAKAR KERANA LITAR PINTAS NI, BOLEHLAH TUKAR KEPADA MCB YANG BERSAIZ BESAR. MINTA NASIHAT WIREMAN BERTAULIAH ANDA DAHULU.















Ulasan